Sider

onsdag 23. oktober 2013

23.10.13

Da var det høst! Nytt skole år og nok engang på tide og blogge igjen!

Nå skulle det lages noen støtter, altså 720 som skulle sveises til en stålplate i bunn, med en da på toppen av røret i tillegg som akkurat passet rundt på 40x60 røret. Disse skulle det da lages 8 av den oppgaven fikk jeg.

Planlegging

Skjære 40x60 rør til og bli 729mm.
Lage til små platene som skulle sveises på den ene enden av røret.
Finne, brakketende til bunden av røret som alt var skjært i laser.
Finne bord.
Punkte sammen delene.
Helsveise.

Prosessen

Først så var det å skjære til firkant røra. Tilsammen så skulle være 740 lang, men når bunn brakketen er 8mm og det skulle være en 3mm liten plate på den ene enden av røret. Så skulle røret skjæres til 729 lange rør. Etter å ha vært på saga og samlet alle 8 rørene på en pall, så var det små platene sin tur. For å gjøre de lettere å sveise på så lagde jeg de 38,5x58,5 også da 3mm tjukke. Det skulle også borres et hull sånn cirka midt i platen bare slik at galven kom gjennom hele røret så det ikke ruster dette skulle da borres opp på Ø10. Når dette var gjort så fant jeg brakketende som allerede var skjært ut før jeg gikk og fant meg et bord og jobbe på.



 Når alle delene var laget så var det bare å få sveiset det sammen. Sveiset da på den lille platen først og fjernet sprut rundt den før jeg gikk videre til brakketen. Så var det bare og treffe røret innen for graveringen som de hadde laget i laseren for å gjøre det lettere og plassere. Så var det og sjekke vinkel, før jeg satte et punkt, rettet på røret og punktet ennå engang for å være sikker på at røret sto i 90 grader ut av brakketen. Etter og ha punktet på alle fire hjørnene, så helsveiset jeg rundt før jeg tilslutt fjernet spruten.

Vurdering

Etter og ha sjekket totallengden og fjernet all sprut så var jeg fornøyd. Innen for toleranser og riktige mål.

Læringsmål

  • planlegge og utføre arbeidsoppgaver i tråd med tegninger, prosedyrer og standarder
  • klargjøre materialer for sammenføying
  • utføre sveis og heftsveis i tråd med sveiseprosedyrer og spesifikasjoner





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar