Sider

mandag 25. november 2013

15.11

Grunnet litt rydding og omrokeringer på verkstede, så gjorde dette at vi måtte hive ut det gamle "stativet" til stoppene som hører til kranene våre. Jeg fikk da i oppgave om å lage nye fester.

Planlegging
Med forskjellige typer, stropper og en del sjakler, så krevde dette da endel kroker, noe som jeg har tenkt til å skjære av fra det gamle stativet for å bruke på nytt. De nye krokene skal henge på enden av en platehylle nede ved vannskjæreren.
Så først skal alle krokene skjæres av fra det gamle stativet, så skal str. på platen jeg trenger måles opp. Platen finner jeg ved saksen, så skal jeg finne ut hvor krogene skal sveises på, for så og skjære av nettingen som er på enden av hyllen for å få bedre feste til det nye krokene. Før de da tilslutt, ved hjelp av elektrodesveis(pinnesveis), skal henges opp.

Fremgangsmåte 
Første jeg gjorde var å få skjært av krokene, for å vite hvor mange jeg har i tilfelle jeg måtte hatt laget nye. Dette brukte jeg da vinkelkutter til. Når dette var gjort målet jeg opp, der jeg skal ha de nye festene for å se hvor stor plate jeg trengte bak. Med tanke på vekt i tillegg, så endte jeg opp med en plate på 1200x700x4. Da etter og ha sett over hva vi har av stropper og sjakler så endte jeg opp med å finne fram 9 av de 10 krokene jeg hadde skjært av. Siden platen er 700mm høy, så hadde jeg da plass til to rader med kroker. Første rad med fire kroker, og raden under med fem kroker slik at de da ikke henger rett over hverandre.

Når krokene, ved hjelp av MIG sveis, var festet. Så var det over til å skjære ned nettingen som var festet i enden av hylla der disse skulle henge. Hyllen er jo også ganske høy, og da ved hjelp av en krakk, og en vinkelkutter så fikk jeg dette endelig ned så veggen endte opp med å se slik ut:

Over nettingen som var igjen skal da de nye festene henge. Med litt hjelp av en god kollega, så fikk vi den opp i riktig høyde, før jeg da punktet den fast. For og feste platen til hylla så brukte jeg elektroder. Brukte da P 47D pinner, som er 3,25 mm tykke. Elektrode apparatet var da stilt inn på 110A, altså 110 Amper. Siden det også var lakk på hyllen ble dette slipt bort, for å slippe de værste avgassene som eventuelt ville kommet om jeg skulle ha sveiset over lakken for å komme ned til metallet. 

Etter og ha fått festet platen med krokene på og hengt opp alt av stropper og sjakler så ble det litt modifikasjoner. For å forhindre at noen av sjaklene skulle dette av så ble det sveiset på enda en krok, rett over kroken til de andre sjaklene. Disse er jo ikke så lange så da er det ikke no problem med at de henger rett over hverandre, de er jo da forsatt lette og se og vil ikke dekke til hverandre. Da også når den siste kroken ble festet, så brukte jeg et flammehemmende duk, til og dekke over stroppene slik at de ikke fikk noe skada fra sprut.




Vurdering

Dette var jo da til eget bruk og toleranser var ikke stort regnet med. Krokene var festet skikkelig med MIG sveis, med gjevnt mellomrom slik at det også så litt ordentlig ut. Platen var festet til hyllen med elektrodesveis. 4 mm plate tåler også den påkjenningen den får av stroppene. Både min fagansvarlig og jeg var fornøyde.

HMS

- Sveisemaske
- Hansker
- Annet påbudt verneutstyr.

Læreplan

  • Drøfte faglige løsninger med kollegaer
  • Gjøre rede for og utføre arbeidet i tråd med gjeldende krav til HMS
  • Klargjøre materialer for sammenføying
  • Gjøre rede for sammenføyingsmetoder i tråd med arbeidsoppdrag
  • Bruke håndverktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgavene
  • Bruke måleverktøy og vurdere måleresultater



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar