Sider

onsdag 5. mars 2014

Februar

Denne uken skulle jeg lage en del av rammen til en rulletipper. Selve rammen består av 8 rør. Fire av de på 120x80 og de siste fire på 80x80

Planlegging

Finne plass - sage til emner - hefte sammen - dobbelsjekke mål og vinkler - hel sveise

Fremgangsmåte

Først så gjaldt det og finne plass, ville egentlig stå på planbordet men siden det var okkupert ryddet jeg klart et bord i stede. Så var det videre til saga. Kappet opp to 80x80 rør på  1290, så et på 80x80 som var 960mm langt og et på 1040 mm. Skjærte også til to 120x80 rør på 88 mm og to til på 1278 mm.  Etter dette var gjort var det tilbake til bordet, hvor jeg brukte vinkelsliper for og slipe bort grader og lage fuger i et av røret.

Videre så startet jeg på nederste delen av ramma, la da fram de to lengste 80x80 røret og det korteste hvor dette da skulle se ut som en hestesko. Ved hjelp av en vinkel fikk jeg rørene til og ligge i 90 grader på hverandre, så punktet jeg de sammen med et pungt før jeg målte avstaden mellom enden av rørene for og være helt sikker på at det var riktig før jeg punktet de litt bedre sammen.

Når dette var gjort så skulle jeg feste på røret på 1040mm oppå enden til to av røra og da oppå det på 880. Dette skulle da ligge kant i kant hele veien. Men før dette kunne gjøres så sveiset jeg oppå to av skjøtene som blir dekket av røret, siden dette da ikke var gjennomførbart etter røret på 960 var festet. Sjekket total-bredden engang til for å være sikker på at det var riktig før jeg så festet røret oppå.

For unngå at åpningen i enden skal endre seg så punktet jeg fast en avstiver i enden, for at den ikke skal bøye seg verken inn eller utover.

 Når bunnen var ferdig, gjorde jeg klare røra på 120x80 så jeg slapp dette etter på ha satt de på. Lettere og punkte på de små røra, før det lengste av rørene står punktet fast til rammen vertikalt. Disse skulle settes fast på enden av røret, da også kant i kant på vær side. Disse lagt jeg da to av som skulle settes på resten som jeg punktet sammen istad.

Etter dette sjekket jeg nok en gang vinkler og lengder og fikk en kollega til og dobbelsjekke, før jeg satt fast nok en avstiver på toppen av ramma før jeg begynte og sveise.
Hele rammen er sveiset med rørtråd. Noe som også gjør sveisen sterkere enn ved MIG sveis.



Etter denne delen av rulletipperen var ferdig så starter jeg på flere av delene som skulle på samme ramme. Før så jeg fikk beskjed om at tegningen jeg fikk var feil og de to minste delene på 88 mm måtte skjæres av, kortes ned og sveiset på, på nytt bare 505 mm fra toppen og ned istede for og ligge helt kant i kant slik de gjorde før. De skulle også kortes ned fra 88 mm til 67 mm. Bilde under er da sluttresultatet, med da de to små på 67 mm senket og sveiset. Sammen med resten av alle delene som skulle på.


Vurdering

Etter feilen etter den gamle tegningen var rettet opp, så var alt innen for toleranser og i vinkel. Selv veldig fornøyd med jobben og mener selv den er godt gjennomført. 

 Læringsmål


  • planlegge og utføre arbeidsoppgaver i tråd med tegninger, prosedyrer og standarer. ForrigeN
  • bruke sikkerhetsutstyr, verneutstyr og arbeidstøy tilpasset arbeidsoppdraget
  • velge materialer i tråd med tegninger og spesifikasjoner
  • klargjøre materialer for sammenføying
  • bearbeide stålplater, profiler og strukturelle rør i tråd med arbeidstegninger og spesifikasjoner
  • bruke håndverktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgavene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar