Sider

torsdag 13. mars 2014

Mars

Endel av jobbene som vi har hos Grep Teli er knekke jobber, enten om delene skal knekkes og sveises sammen eller på no annet. Eller om det kun skal knekkes og lakkes.

Dette er en av dagens mange knekkejobber og en av de litt mer avanserte. 

Som alle andre knekkejobber starter du gjerne med en flat plate, den her er da først skjært ut i laseren vår får jeg fikk den bort til knekka. Platen som skulle knekkes var en 1,5 mm tykk plate i rustfritt(304, altså da kvaliteten på det rustfrie stålet. Forskjellen på 304, altså rustfritt og 316 da syrefast er legeringen i metallet.), denne skulle det da være 5 knekker på. 

Platen var funnet fram og da var det også tid for å stille inn knekka. Når jeg endelig fikk bestemt meg for hvilken rekkefølge jeg ville knekke de i, så var det bare å starte. Alle knekkene gikk på langs av platen da bortsett fra en liten kant som skulle knekkes opp. Jeg valgte da og ta denne først. Utvendig målet på knekken var 14mm, men for å få riktig høye på kanten må jeg ta det utvendig målet på knekken (14 mm) og trekke fra plate tykkelsen (1,5 mm), dette gir da 12,5 som jeg skriver inn som x verdien på knekka(x verdien er hvor anslagene som platen støttes på skal stå). Bredden på kanten som skal knekkes må også fylles inn i knekka, på denne da bare 100 mm. Vinkelen plottes også inn. 
Etter denne var tatt så var det tid for neste knekk. Denne gikk da på tvers og var like høy, så knekke bredden var da 535 mm og høyden på knekken 14 mm. X verdien på knekka ble da 14-1,5 som blir 12.5mm.

Knekk nr 3. er en 90 grader som går motsatt vei av knekk nr 2. Når denne skal knekkes velger jeg å sette den lille enden som er knekt inn mot anslaget som står bak, men da for å få platen til og ligge ordentlig så stiller jeg anslagene ned høyden på anslaget(høye på anslag = r). Etter å ha stilt den ned 10mm regnet meg med at platen ville ligge stødig nok.  Fra yttersiden av knekk nr 2 til yttersiden av knekk nr 3 skal det være 106,5 mm noe som da gir meg en x verdi på 105 mm.

Når dette var gjort kommer den vriene delen, jeg har to knekker igjen på begge 60 grader. Etter veldig mye om og men, blir jeg til slutt enig med meg selv om at å knekke den ytterste 60 gradern er lettere enn og ta den på innsia først(altså den midt på plata). Dette da veldig mye på grunn av at jeg ikke hadde målet fra knekken i midten og opp til nitti graderen som jeg la inn som forrige knekk. Men jeg hadde derimot mål fra den ytterste 60 graderen og inn. På knekk nr 4. så hadde jeg målet fra ytterkanten av platen og opp til knekken. Altså da det samme som innvendig mål, dette gjorde da at jeg ikke trengte og trekke fra platetykkelsen og bare plottet inn hvor langt inn knekken skulle være. Knekk nr 4 og knekk nr 5( de to på 60 grader) skulle ligge vær sin vei. Men da siden knekk nr 4 ikke var 90 grader kunne jeg ikke gjør slik jeg gjorde på knekk nr 3, hvor jeg stilte ned anslaget for å få platen til og ligge ordentlig. Men det målet jeg hadde fått fra knekk 4 og inn til knekk 5, la fra midten av utsiden av knekk fire til inni knekk 5. Pga. dette så kunne jeg sette knekka på det målet som la fra knekk 4 til 5, heise anslagene litt slik at midten av radiusen på den fjerde knekken traff kanten på anslaget. Men for å ikke få skade på stålet når jeg knakk siden da stålet ville gli oppi anslaget så satte jeg på noe som kalles for tilbaketrekk. Tilbaketrekket funker slik at når knivene treffer platen, så trekker anslaget seg tilbake så mange millimeter jeg har sagt at det skal gjøre.

Når alt dette var gjort, alt av høyder, knekke bredder og vinkler var stilt inn så var det på tide og velge kniver(over-verktøy) og dyner(under-verktøy). Siden platen er så tynn som den er og et par av knekkene er så små som de er så valgte jeg 12-spors dyner med 78 grader. Det at de er tolv-spors er bredden inni dyna. Gradene er også vinkelen som ligger i bunn av selve dyna. Ved og bruke denne får jeg en mye mindre radius en det jeg ville gjort med f.eks. en 24-spors dyne(som da er bredere og har en 30 graders vinkel). Kniven jeg valgte, har bare kallenavnet svanehalsen,da fordi den faktisk bøyer seg som en svanehals. På tuppen av kniven ser den ut som en liten likebeinet trekant.

Nå er x verdier stilt inn, gradene på vinkelen, tykkelsen på platen, hvilket materiale det er, bredden på knekken, og verktøy jeg vil bruke så velger knekka ut hvor mange kg/tonns trykk den vil bruke for å få til den eventuelle knekken.

Og da var det bare og sette i gang, tok knekk nr 1 og sjekket høyde og vinkelen etterpå for å være sikker på at det er riktig. På vinkelen så var den 95 grader i stede for 90, når sånt skjer så har vi en slik mulighet på knekka at vi kan trykke på noe som kalles for målte vinkel og skriver inn hva vinkelen ble, og når vi da har gjort dette så endrer knekken på y verdien(den sier noe om hvor langt ned kniven skal gå i dynen) da for å riktig vinkel. Dette gjøres da også på de 4 siste vinklene.


Så til slutt skal jobben vurderes.
Alt av mål gåes over, inkludert vinkler. Vinklene var riktig, og høydene/målne på knekkene var også riktig, noe som da gjorde denne delen til Cody klar for levering!

Læreplan mål:

  • planlegge og utføre arbeidsoppgaver i tråd med tegninger, prosedyrer og standarder
  • bruke sikkerhetsutstyr, verneutstyr og arbeidstøy tilpasset arbeidsoppdraget
  • drøfte faglige løsninger med kollegaer
  • gjøre rede for og utføre arbeidet i tråd med gjeldende krav til HMS
  • velge materialer i tråd med tegninger og spesifikasjoner
  • bearbeide stålplater, profiler og strukturelle rør i tråd med arbeidstegninger og spesifikasjoner
  • bruke manuelle og CNC-styrte maskiner
  • bruke måleverktøy og vurdere måleresultater



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar